sobota, 19 października 2019

CSR to ściema, moda czy obywatelska postawa przedsiębiorstw?

Co to jest CSR?

W założeniu jest to odpowiedzialny biznes, to sposób prowadzenia firmy, w którym organizacja bierze odpowiedzialność za wpływ jaki jej działalność ma na pracowników, klientów, akcjonariuszy, społeczności oraz środowisko naturalne. To także wkład biznesu w realizację polityki zrównoważonego rozwoju gospodarczego.

Czy firmy tworzą CSR dla zysku, czy dla chęci działania na rzecz społeczeństwa i środowiska?

Konsumenci coraz częściej domagają się od firm czegoś więcej niż dobrych produktów, miłej i kompetentnej obsługi, zaczynają również zwracać większą uwagę na to co firma robi dla poprawy środowiska naturalnego, jak angażuje się w działania prospołeczne, etykę w biznesie i dbanie o interes publiczny.

Społeczna odpowiedzialność biznesu — dlaczego i po co?

Tego typu rozwiązania nie są jedynie tymczasową modą na etykę czy też dobroczynność. Odpowiedzialne firmy rozpatrują je z punktu widzenia zwiększania rynkowej wartości swoich marek, produktów, które dzięki swej opinii oraz know-how pracowników, otrzymują dodatkową wagę, wyrażającą się np. w lojalności konsumenckiej. CSR należy trwale związać z takimi obszarami jak wydajność firmy, podejmowanie decyzji, mierzenie wzrostu przychodów, marży operacyjnej i efektywności aktywów. Przedsiębiorstwo podejmujące w sposób prawidłowy działania społecznie odpowiedzialne ma być postrzegane jako wiarygodny partner we wszystkich obszarach swojego funkcjonowania.

W praktyce jednak często sprowadza się działania w zakresie odpowiedzialności społecznej do jednorazowego wysiłku. Będzie to podstawą do umieszczenia na stronie internetowej firmy informacji o zaangażowaniu się w prospołeczne projekty. Jeżeli firmy chociaż raz zrobiły coś pożytecznego społecznie to już jest sukces, ale jeżeli firmy ogłaszają, że wprowadzają taki program a praktycznie nic z tym nie robią, oczekując w zamian, że przyniesie im to dodatkową przewagę nad konkurencją oraz większe zyski, to jest to delikatnie mówiąc cyniczne i nieetyczne postępowanie.

Jest wielu krytyków koncepcji na "prowadzenie odpowiedzialnego biznesu", są też jej zagorzali zwolennicy. W obecnych czasach odpowiedzialni inwestorzy coraz częściej oprócz głównego celu dla którego tworzone są przedsiębiorstwa, czyli zarabianiu pieniędzy, zaczynają zwracać uwagę na dynamiczny i długotrwały wzrost ogólnej wartości organizacji. W sytuacji funkcjonowania globalnych mediów oraz coraz bardziej świadomych i wyedukowanych konsumentów, firmy zaczynają przenosić punkt ciężkości z doraźnego zysku na wartość dodaną jaką jest wykreowanie odpowiedniego wizerunku swojej organizacji. Firma chciałaby być postrzegana jako przyjazna środowisku, zewnętrznemu społeczeństwu oraz własnym pracownikom. Ważnym elementem takiej dalekowzrocznej strategii jest komunikacja ze społeczeństwem, pokazywanie, że organizacja wsłuchuje się w głosy zarówno klientów, dostawców oraz udziałowców firmy, jak i bierze pod uwagę opinie swoich pracowników. Firma ma być postrzegana w branży jako wiarygodny partner we wszystkich obszarach swojego funkcjonowania.

Moim zdaniem, do korzyści wynikających z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu można zaliczyć przede wszystkim wartości takie jak:

(1) kształtowanie długofalowych relacji opartych an zaufaniu ze społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi, organizacjami pozarządowymi i inwestorami;

(2) budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez wskazywanie, że firma ma wizję długotrwałego trwania i stabilnego rozwoju:

(3) pokazywanie, że organizacja przestrzega wysokich standardów etycznych swojej kultury organizacyjnej;

(4) kształtowanie pozytywnego wizerunku i rozpoznawalności swojej firmy;

(5) pozytywne postrzeganie organizacji przez kandydatów do pracy jak również poczucie satysfakcji swoich pracowników, może to skutkować większą lojalnością oraz motywacją do pracy.

Podsumowując, korzyściami wynikającymi z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu, nie są korzyści doraźne lecz postrzeganie wizji swojej organizacji w szerszym i długoterminowym strategicznym kontekście. Na poważne traktowanie tego tematu mogą raczej pozwolić sobie firmy długo istniejące na rynku, planujące długookresowo na tym rynku funkcjonować oraz posiadające odpowiednie zasoby zarówno finansowe jak i intelektualne.

Literatura

Dżoga M. i inni (2010), Dobra praktyka CSR; Element strategii firmy, Warszawa: Wydawca PKPP Lewiatan.

Makuch Ł. Opracowanie (2011), Normy i standardy społecznej odpowiedzialności Biznesu (CSR), Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Mazur-Wierzbicka E. (2012), CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności, Szczecin: Wydawca Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina.

Pisz Z., Rojek-Nowosielska M. (2011), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Polityczna poprawność czy obywatelska postawa, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Kod QR do tego wpisu

 

 

 

 

 

 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz